Era elektromobilności – czy polskie przedsiębiorstwa i sektor publiczny są na nią gotowe?

17/06/2019
elektromobilnosc-1230-v2

Rewolucja na globalnym rynku motoryzacyjnym trwa. Przyszłość należy do samochodów elektrycznych do czego przyczynia się wszechobecny trend zrównoważonego rozwoju i coraz większa odpowiedzialność za środowisko naturalne.

Rynek e-mobility w Polsce wykazuje tendencję wzrostową. Według wstępnych zapowiedzi do 2025 roku po polskich drogach będzie jeździć aż milion samochodów elektrycznych. Eksperci Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych wskazują na liczbę 300 tysięcy, choć milion elektryków jest wg nich możliwy do osiągnięcia zaledwie pięć lat później. Wszystko to jednak wymaga odpowiedniego systemu zachęt oraz infrastruktury. Sam fakt, że coraz więcej osób prywatnych, firm i samorządów docenia korzyści wynikające z posiadania samochodów elektrycznych, nie wystarczy.

Ładowanie samochodów elektrycznych – co z infrastrukturą?

Jeszcze do niedawna infrastruktura ładowania pojazdów elektrycznych w Polsce była bardzo słabo rozwinięta. Podobnie rzadko spotykana jak widok samochodów elektrycznych na ulicach miast. Nie można mówić o elektromobilnym społeczeństwie, jeśli potencjalni nabywcy i użytkownicy samochodów elektrycznych nie będą mogli naładować ich ani lokalnie, ani na dłuższych trasach.

Wg raportu innogy: „Autostrada o elektromobilności: czy jesteśmy gotowi na samochody elektryczne?” brak ogólnodostępnych sieci stacji szybkiego ładowania został wskazany jako jeden z głównych powodów, dla których Polacy uważają, że samochody elektryczne nie zyskują na popularności w naszym kraju (41% wśród osób prywatnych i 73% wśród przedsiębiorców). Wśród innych barier wymieniano również wysoką cenę samochodu (35% i 44%) i brak możliwości ładowania pojazdu elektrycznego w miejscu zamieszkania i/lub pracy (33% i 35%).

W ubiegłym roku weszła w życie ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych, której celem jest uregulowanie zasad rozwoju i funkcjonowania infrastruktury, obowiązków podmiotów publicznych w zakresie jej rozwoju oraz określenie warunków funkcjonowania stref czystego transportu. Ministerstwo Energii planuje, że do 2020 roku aż w 32 wyodrębnionych aglomeracjach powstanie 400 szybkich punktów ładowania samochodów elektrycznych i 6000 publicznie dostępnych punktów o normalnej mocy1. Biznes przyczynia się do rozbudowy infrastruktury. Na potrzeby pojedynczych przedsiębiorstw powstają dedykowane stacje ładowania, zarządcy nieruchomości biurowych rozwijają sieć dla swoich najemców a w sieć stacji publicznie dostępnych inwestują prywatne firmy i samorządy. Dla przykładu, w ubiegłym roku innogy Polska, we współpracy z ING Bankiem Śląskim zainstalowała stacje ładowania samochodów elektrycznych na parkingu zewnętrznym i wewnętrznym Centrum Handlowego Janki.

Ekologiczny transport inicjatywą firm zaangażowanych społecznie

Coraz więcej podmiotów reprezentujących różne gałęzie gospodarki wspiera inicjatywy związane z ochroną środowiska. Buduje w ten sposób pozytywny wizerunek swojej firmy, ale również wychodzi naprzeciw oczekiwaniom pracowników i klientów. Przykładami takiej eko-aktywności są parkingi dla rowerów, kursy ekojazdy dla pracowników, czy też finansowanie przejazdów służbowych z wykorzystaniem carsharingu.

przewodnik

Czy firmy i podmioty sektora publicznego wdrażają inicjatywy, które wspierają rozwój elektromobilności w Polsce?

Jakie są największe bariery, które ten rozwój hamują? Pobierz raport z badania pt. "Polskie firmy i sektor publiczny w obliczu elektromobilności"

Idea współdzielenia samochodu z innymi użytkownikami zyskuje coraz większą rzeszę zwolenników. Nowoczesne społeczeństwa to społeczeństwa mobilne, które przemieszczają się ekologicznymi samochodami, w coraz mniejszym stopniu zanieczyszczając środowisko. Samochody elektryczne mają wpływ na komfort życia. Silnik elektryczny pracuje tak cicho, że nie zakłóca przyjemności podróżowania. Auto napędzane odnawialną energią nie emituje CO2 do atmosfery, a całkowity bilans emisji liczony od wytworzenia energii do jej wykorzystania na drodze, jest około 50% korzystniejszy niż aut klasycznych. Carsharing wprost przekłada się na mniejszą ilość samochodów w miastach, co za tym idzie na poprawę jakości powietrza i niższy poziom hałasu. Sektor publiczny oraz przedsiębiorcy zauważają potencjał w uzupełnieniu swojej floty o elektryczne samochody służbowe. Przykładowo w ramach projektu na rzecz bezpieczeństwa energetycznego i ochrony środowiska pod nazwą „Las energii”, Lasy Państwowe zakupiły w ubiegłym roku piętnaście samochodów elektrycznych BMW i32.

innogy-go-ladowarka

Odpowiedz na potrzeby użytkowników samochodów elektrycznych i zbuduj wizerunek innowacyjnego przedsiębiorcy.

Zainwestuj w sieć stacji ładowania. Sprawdź rozwiązania od innogy.

Zobacz
innogygo2

Planujesz rozbudowę floty służbowej? Szukasz atrakcyjnego benefitu dla swoich klientów lub pracowników?

Sprawdź alternatywę dla zakupu i leasingu samochodów. Skorzystaj z wynajmu aut elektrycznych BMW i3.

Dowiedz się więcej