Jak uchronić się przed nieuczciwym sprzedawcą energii?

Sprawdź identyfikator
sprzedawcy

Jeśli sprzedawca podaje się za pracownika innogy sprawdź go dzwoniąc na numer
22 821 46 46

Uważnie
przeczytaj umowę

Poproś o czas do namysłu, jeśli masz wątpliwości nie podpisuj umowy

Masz 14 dni
na odstąpienie

Jeśli jako konsument zawarłeś umowę poza lokalem sprzedawcy (np. w domu), możesz od niej odstąpić w ciągu 14 dni, bez podania przyczyny.

Zanim podpiszesz umowę na sprzedaż energii sprawdź:

Jak zweryfikować przedstawiciela handlowego innogy Polska?

  • Każdy z przedstawicieli handlowych innogy Polska, kontaktujący się bezpośrednio z Klientami, ubrany jest strój z logo innogy.
  • Każdy z nich posiada swój identyfikator.
  • Jeśli masz wątpliwości dotyczące tożsamości przedstawiciela handlowego zadzwoń pod numer infolinii innogy (22) 821 46 46 i w menu wybierając cyfrę 5 lub odwiedzając dowolny Salon innogy.

Jakie masz prawa w rozmowie ze sprzedawcą energii?

  • Masz prawo poprosić sprzedawcę o pisemną informację o prawie do odstąpienia od umowy i otrzymać wzór takiego oświadczenia.
  • Jeśli umowa została podpisana poza lokalem sprzedawcy lub na odległość (podpisanej w domu lub zawartej przez telefon) masz prawo odstąpić od niej w terminie 14 dni od jej podpisania bez podawania przyczyn i ponoszenia jakichkolwiek kosztów z tego tytułu.
  • Odstąpić od umowy możesz:

    • poprzez wysłanie listu poleconego z oświadczeniem o odstąpieniu od umowy
    • osobiście w lokalu sprzedawcy

  • Jeśli zostałeś wprowadzony w błąd przez sprzedawcę, a minęło więcej niż 14 dni od daty jej podpisania, masz możliwość uchylenia się od skutków zawarcia umowy, składając (listem poleconym lub osobiście) sprzedawcy oświadczenie wraz ze wskazaniem wszystkich okoliczności, które świadczą o wprowadzeniu w błąd. Należy w szczególności wskazać na informacje przekazane przez handlowca, które okazały się nieprawdziwe, a które zadecydowały o podpisaniu umowy.

Otrzymałeś ofertę od sprzedawcy energii? Dowiedz się na co zwrócić uwagę:

W 2007 roku rynek energii elektrycznej w Polsce został uwolniony, co oznacza, że zmiana sprzedawcy energii stała się możliwa. Na rynku pojawiły się setki tzw. spółek obrotu, oferujących prąd po konkurencyjnych cenach. Niestety, nie wszyscy sprzedawcy okazali się być wiarygodni, a stosowane przez nich praktyki – uczciwe.

  • Czy firma którą reprezentuje posiada certyfikat Wiarygodnego Sprzedawcy Energii Towarzystwa Obrotu Energią.
  • Pamiętaj, że nie masz obowiązku podawania sprzedawcy handlowemu żadnych danych osobowych, jeśli cokolwiek wzbudza Twoje wątpliwości.
  • Projekt umowy powinien zawierać czytelne dane firmy sprzedającej energię elektryczną, a cena powinna uwzględniać podatek VAT (być ceną brutto).
  • Sprawdź dokładnie czy umowa nie zawiera dodatkowych opłat.
  • Przede wszystkim zweryfikuj czy przedstawiona oferta jest zgodna z Twoimi oczekiwaniami.
  • Dokładnie zweryfikuj warunki umowy (pamiętając, że zmieniasz tylko sprzedawcę energii, natomiast opłata za dystrybucję pozostanie bez zmian).
  • Upewnij się:
    • czy podane ceny są cenami netto (bez podatku VAT) czy brutto (uwzględniają podatek VAT)
    • jakie są dostępne możliwości płatności (terminy i sposoby płatności)
    • jaki jest okres obowiązywania umowy i warunki jej wypowiedzenia lub zmiany
    • czy po zakończeniu okresu obowiązywania umowy jest ona przedłużana automatycznie na czas nieokreślony i na jakich warunkach
    • jaka jest wysokość opłat stałych
    • czy z ofertą związane są dodatkowe opłaty, inne płatne usługi które są uwzględnione w „pakiecie” np. ubezpieczenie.
    • jakie są kary umowne

Chcesz skorzystać z prawa do odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem sprzedaży?

Zgodnie z obowiązującym prawem masz 14 dni na odstąpienie od umowy sprzedaży zawartej na odległość bez podawania przyczyny.

Jeśli podpisałeś umowę na sprzedaż energii elektrycznej, która budzi Twoje wątpliwości i chciałbyś się z niej wycofać, pobierz wzór odstąpienia od umowy zamieszczony na tej stronie. Niniejszy wzór odstąpienia jest zgodny z załącznikiem nr 2 do ustawy o prawach konsumenta, dzięki czemu możesz mieć pewność co do jego poprawności.

Pobrany formularz należy wydrukować, wypełnić i odesłać na adres sprzedawcy, z którym chcesz rozwiązać umowę.

Jak dostarczyć odstąpienie?

  • Jeżeli sprzedawca w podpisanej umowie przewiduje taką możliwość, formularz można wysłać drogą elektroniczną, a wtedy odręczny podpis nie jest konieczny.

  • Jeśli nie mamy pewności czy forma elektroniczna będzie akceptowana, to najlepiej formularz wysyłać Pocztą Polską za potwierdzeniem odbioru.
Treści umieszczone powyżej odnoszą się do zapisów ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz. U. 2014, poz. 827) i mają charakter wyłącznie informacyjny oraz nie stanowią porady prawnej. Szczegóły dotyczące warunków i skutków skorzystania z prawa odstąpienia zawarte są ww ustawie.